MEDLEMSMØTE 12. februar 2018

Friskliv (midt i OL & Fischer Random Sjakkmesterskap) Aud Toril innledet i President Ronnys fravær. Referat fra styremøtet hadde visstnok ikke nådd alle. Dette vil bli sendt igjen til alle på e-post. For innspill til nye medlemmer eller merknader til de som er foreslått er 5. mars.
Frisklivskonsulent Finn-Terje Mansard Bøe hold et engasjerende og informativt foredrag om sitt
arbeid på Frisklivssentralen på Gol. Han har jobbet sammen med Åse Frøysok for å etablere
Frisklivssentralen, og har nå tilholdssted i den flotte, nye flerbrukshallen, men med masse aktivitet
utendørs som han viste i løper av foredraget med bilder og suksesshistorier.
I Norge er vi ikke så aktive som vi tror. Selv om vi trener er vi ikke aktive i vårt daglige virke. Mye
stillesitting har bidratt til behov for forebyggende virksomhet i form av fysisk aktivitet som
«medisin».
Tanken bak friskliv og Frisklivssentralen er å bidra til å endre levevaner for å få bedre livskvalitet.
Målet er bedre opplevd helse, bedre søvn og stressmestring. Mennesker som blir henvist til en 3
måneders periode i Frisklivssentralen får en personlig kartleggingssamtale, før en aktivitetsplan blir
lagt. Trening og aktivitet, ofte gjennom gruppeturer utendørs hvor glede, lek og humør er viktige
ingredienser, blir kombinert med kosthold og støtte til røykeslutt. Frisklivssentralen har også timer
med «mindfulness» og yoga, barseltrening og aktiviteter for barn og unge.
Alle blir utfordret og utfordrer seg selv. Mange har endret livsstil, fått bedre helse, større
mestringsfølelse og et bedre liv. I 2017 hadde Frislivssentralen på Gol 111 henvisninger, og ved
forebyggende arbeid sparer de Gol kommune for mange penger.

MER INFO: http://www.gol.kommune.no/helse-og-omsorg/arbeid-og-aktivitet/frisklivssentralen/

Fra Gol Frisklivs Facebook side:
Friskliv vil:
•Hjelpe og støtte personar som ynskjer å endre levevanar knytta til fysisk aktivitet, kosthald eller
tobakk. Du treng ikkje ha ei diagnose eller vera sjuk for å delta på friskliv.
•Ha eit tilbd som er individuelt tilpassa og samtidig gi deltakaren ei kjensle av å delta i eit
fellesskap. Derfor tilbyr frisklivssentralen individuell rettleiing og motivasjonssamtale saman med
gruppetilbod for fysisk aktivitet, kosthald og røykeslutt.
•Fungere som ein ressurs og eit kontaktpunkt for andre helsefremmande tiltak i kommunen -
lokalmiljøets tilbod og aktivitetar.

Vinlotteriet ble vunnet av Ola S.
Referent: Marit Elvsås

 
Bedriftsbesøk på Monter 8.6.2026

9. juni 2026

Bedriftsbesøk på Monter 8.6.2026

Marit Rustberggard som 3.generasjon i bedriften tok i mot oss for omvisning i en modernisert byggvarebedrift

Besøker Hallingdal flyklubb på Klanten 1.juni 2026

1. juni 2026

Besøker Hallingdal flyklubb på Klanten 1.juni 2026

Det ble en fin kveld på Klanten

SLT-koordinator Ole-Einar Lågrinn på ÅL 27.04.2026

1. mai 2026

SLT-koordinator Ole-Einar Lågrinn på ÅL 27.04.2026

Ole Reidar Lågrinn er SLT koordinator som jobber med å samordne kommunens rus- og kriminalitetsforebyggende arbeid, særlig rettet mot barn og unge. Rollen handler om å få politi, skole, helse, NAV, frivillighet og andre tjenester til å jobbe bedre sammen

15. april 2026

Randi refererer fra PELS

Litt info fra PELS (President Elect Learning Seminar) På norsk: Opplæringsseminar for innkommende president

Frelsesarmeen ved korpsleder Dan Storck og Evy  Kristiansen

23. mars 2026

Frelsesarmeen ved korpsleder Dan Storck og Evy Kristiansen

Frelsesarmeen ved korpsleder Dan Storck og frivillig Evy Kristiansen om Frelsesarmeen og deres velferdsarbeid sentralt og lokalt

16. mars 2026

Gol Stål

Gol Rotary fikk komme på omvisning på Gol Stål. En bedrift som nylig fikk Miljøfyrtårnprisen

Naprapat Jørund Rundhovde

9. mars 2026

Naprapat Jørund Rundhovde

Jørund Rundhovde arbeider ved Mobilisklinikken på Gol

Svein Eide om beredskap 2.2.2026

3. mars 2026

Svein Eide om beredskap 2.2.2026

Kommunalsjef samfunn og utvikling Svein Eide: "Det som er sikkert er at mykje er usikkert".

Geir Arne Johansen fra Kremmartunet 19.1.2026

3. mars 2026

Geir Arne Johansen fra Kremmartunet 19.1.2026

Geir Arne fortalde om Kremmartunet, litt om historien, driften, mål og tiltak for fremtiden.

Kommunedirektør Hege Mørk på besøk

2. desember 2025

Kommunedirektør Hege Mørk på besøk

Kommunedirektør Hege Mørk fortalte om budsjettprosessen og nytt fra Gol kommune